Development and Evaluation of Web-Based Self-Study Tool for Psychological Statistics with R
-
- ISHII Shikou
- Graduate School of Education, Okayama University
-
- YAMADA Tsuyoshi
- Graduate School of Education, Okayama University
-
- NAKAHARA Takahiro
- Sangensha LLC.
-
- DOI Rei
- (Specified Nonprofit Corpora1on) HOUKAGO NPO AFTERSCHOOL
-
- MURAI Jun’ichiro
- Faculty of Human Studies, Bunkyo Gakuin University
-
- SUGISAWA Taketoshi
- Faculty of Human Sciences, Waseda University
-
- TERAO Atsushi
- School of Social Informatics, Aoyama Gakuin University
Bibliographic Information
- Other Title
-
- R による心理統計の自習用Web 教材の開発と評価
- R ニ ヨル シンリ トウケイ ノ ジシュウヨウ Web キョウザイ ノ カイハツ ト ヒョウカ
Search this article
Description
<p>心理学を学ぶ学生は心理統計の知識と統計ソフトを使うスキルが必要となる.R で心理統計を学ぶ際の課題は,コードの入力やエラーの対処を行うコンピュータスキルが必要なことである.コードの実行に失敗し続けるなどの経験は,R の使用に苦手意識を抱かせる可能性がある.本研究は,R による心理統計の自習用Web 教材の開発を目的とした.本Web 教材の有効性を検討するため,本Web 教材のユーザビリティ評価,及び心理統計とR についてのイメージの変化を調査した.本Web 教材のユーザビリティについておおむね肯定的な評価が得られた.R についてのイメージはポジティブに変化した.R の学習に対し,本Web 教材は一定の有効性があることが示唆された.</p>
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 43 (Suppl.), 157-160, 2020-02-20
Japan Society for Educational Technology
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390565134838466944
-
- NII Article ID
- 40022180594
- 130007814559
-
- NII Book ID
- AA11964147
-
- ISSN
- 21896453
- 13498290
-
- NDL BIB ID
- 030299350
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- journal article
-
- Data Source
-
- JaLC
- NDL Search
- CiNii Articles
- KAKEN
-
- Abstract License Flag
- Disallowed