ナラティヴを導入した動物園での環境教育プログラムのデザインと評価

DOI Web Site Web Site 参考文献5件 オープンアクセス

書誌事項

タイトル別名
  • Narrative Approach to Zoo Environmental Education Program
  • ナラティヴを導入した動物園での環境教育プログラムのデザインと評価 : ズーラシアどうぶつ教室「あなたとチンプのものがたり」を事例に
  • ナラティヴ オ ドウニュウ シタ ドウブツエン デ ノ カンキョウ キョウイク プログラム ノ デザイン ト ヒョウカ : ズーラシアドウブツキョウシツ 「 アナタ ト チンプ ノ モノガタリ 」 オ ジレイ ニ
  • - A Practical Case at ZOORASIA “Tell Us a Story - You and the Chimp”
  • -ズーラシアどうぶつ教室「あなたとチンプのものがたり」を事例に-

この論文をさがす

抄録

<p>  In this study, we designed a zoo environmental education program to encourage individuals to actively think about wildlife conservation in connection to their own life and to propose diverse conservation actions. We designed the program using narrative theory based on a learner-centered approach. We set up a rubric using the views of sustainable development goals. We implemented a practical case, “Tell Us a Story - You and the Chimp” at ZOORASIA, for general visitors. First, a zookeeper shared information with the participants about the chimpanzee’s life in the wild and the opinions of people who live near the forest. The participants were then asked to create their own story about the “Chimpanzee and I” and to express it in picture-book form. We evaluated participants’ learning through semi-structured interviews, the picture-book stories and a post-program questionnaire. Over 80% of the participants expressed that they found their living to be connected with the chimpanzee’s habitat. Moreover, they suggested various actions or ideas to protect the chimpanzee. The results confirm the efficacy of adopting the narrative approach and rubric in zoo environmental education programs.</p>

収録刊行物

  • 環境教育

    環境教育 31 (1), 1_40-51, 2021

    一般社団法人 日本環境教育学会

参考文献 (5)*注記

もっと見る

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ