断絶と「対話」 : 〈現代日本社会〉の在日朝鮮人 : 日本人間のコミュニケーション構造の事例研究

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  • ダンゼツ ト 「 タイワ 」 : <ゲンダイ ニホン シャカイ>ノ ザイニチ チョウセンジン-ニホン ニンゲン ノ コミュニケーション コウゾウ ノ ジレイ ケンキュウ
  • The Gaps and “Dialogue” : A Case Study on the Communication Structure between Zainichi-Koreans and Japanese in Contemporary Japanese Society

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本稿は,在日朝鮮人と日本人との間で「対話」を実践する「パラムせんだい」という事例に着目し,その事例からみえる〈現代日本社会〉の在日朝鮮人‐日本人間のコミュニケーション構造と,その中での「対話」の意義を考察する.本稿では,シンボリック相互行為論の分析視角と方法を用いた.〈現代日本社会〉には,①日本人が在日朝鮮人を韓国や共和国と同一視するというマスメディアの報道の影響,②類型化された知識や「刷り込み」を有する日本人の在日朝鮮人の歴史や境遇への無知,③第二次世界大戦時に端を発する「刷り込み」による「差別」の構造,④具体的な在日朝鮮人‐日本人間のコミュニケーション経路の消失,⑤そのコミュニケーション経路が形成された場合の相互理解の断絶,があった.①‐④は,〈集合的アイデンティティの全体表象〉を構成要素としつつ,悪循環構造を形成していた.〈個人表象〉を標準とする「対話」は,⑤を回避しつつ,その悪循環構造という現在も続く植民地主義の「時代精神」を乗り越える試みであった. This article considers the communication structure between Zainichi-Koreans and Japanese and “Dialogue” in the structure in contemporary Japanese society represented in the case of Param-Sendai, using the method and perspective of Symbolic Interactionism. Contemporary Japanese society has five aspects: ① the influence of the mass media that Japanese identify Zainichi-Koreans with the nation states of the Republic of Korea and the Democratic People's Republic of Korea, ② the ignorance of situations and histories of Zainichi-Koreans for Japanese who have typificated knowledge and “imprinting” against them, ③ the structure of “discriminations” derived from “imprinting” started in the WWⅡ times, ④ the loss of face-to-face communication channels between Zainichi-Koreans and Japanese, ⑤ the gap of mutual understandings between Zainichi-Koreans and Japanese in forming the communication channels. The process from ① to ④ makes the negative spiral structure with general representing of collective identities . “Dialogue” which has the standard of representing personal identities tries to change the negative spiral structure, avoiding ⑤ , which is a vestige of the colonialism in contemporary Japanese society.

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