技術的優位性を軸とした集中戦略による競争優位の構築 : 東洋紡におけるSWRO膜事業の展開

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タイトル別名
  • ギジュツテキ ユウイセイ オ ジク ト シタ シュウチュウ センリャク ニ ヨル キョウソウ ユウイ ノ コウチク : トウヨウボウ ニ オケル SWROマク ジギョウ ノ テンカイ
  • Focus Strategy and Sustainable Competitive Advantage : The case of TOYOBO’s SWRO membrane

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説明

21世紀において,社会全体が,「環境」と「経済」の両立に向けて大きく舵を切った今,環境資源に関連する事業は高い注目を受けており,今後更なる市場の拡大が予測される.これまで日本企業は,製品レベルでの差別化によって競争優位を構築してきた.しかしながら,半導体産業の壊滅が示すようにこのモデルは限界にきている.今まさに日本企業に求められているのが,社会的変化を引き起こすマーケティングなのである. そこで本研究は,逆浸透膜法による海水淡水化という社会的変化に多大な影響を与え,海水淡水化市場において持続的な競争優位を構築してきた東洋紡モデルに注目した.東洋紡は,この市場において製品開発戦略をもとに技術・製品の独自性・差別化を追求し,技術的優位性を軸にした集中戦略によって,独自のポジショニングに成功したのである.最後に,本研究では今後競争が激化するSWRO膜市場,そして水市場において,東洋紡が進むべき方向性を提起している. In the twenty-first century, environment businesses are attracting a tremendous amount of attention; the market is expected to further expand in the future. Because society has drastically moved toward the balanced achievement between “environment” and “economy”. Japanese businesses have established their competitive advantage through differentiation at the product level. However, this model is reaching its limit, as the collapse of the semiconductor industries suggests. Marketing that creates social changes is what Japanese businesses must pursue at this moment. This study sheds light on Toyobo Co., Ltd., which had a profound impact on social change, as is evident in its setting up the desalination of reverse osmosis membrane. Additionally, this study elucidates the following aspects by analyzing and systematizing the series of changes from a marketing standpoint. Toyobo became successful in creating an original position in the market using strategies that center on product development and focus. While this strategy had a tremendous effect on the social changes in the SWRO, it also built a continuous competitive advantage for Toyobo in the SWRO market. Lastly, this study propose a future course for Toyobo to pursue in the water business and the SWRO market, where competition is expected to intensify in the coming years.

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