Development and Validation of a Scale for Measuring Meaningful Life Experiences of Junior High School Students
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 中学生の生きがい感体験測定尺度の開発と妥当性
- チュウガクセイ ノ イキガイカン タイケン ソクテイ シャクド ノ カイハツ ト ダトウセイ
Search this article
Abstract
本研究の目的は、中学生の生きがい感体験測定尺度の作成およびこの尺度の妥当性を検証することである。中学生の自由記述を基に32項目から成る生きがい感体験尺度を作成した。因子分析の結果からこの尺度は8因子から構成されていることが示された。この尺度の収束的および判別的妥当性についての因子的および外的な証拠も明らかにしている。
The purpose of this study is to develop a scale for measuring meaningful life experiences of junior high school students and examine validity of this scale. We developed a meaningful life experiences scale formed of 32 items on the basis of descriptions by junior high school students. Factor analysis revealed that this scale has 8 factors. Factorial and external evidence of convergent and discriminant validity for the scale are also presented.
Journal
-
- 岡山大学教育実践総合センター紀要
-
岡山大学教育実践総合センター紀要 7 (1), 125-133, 2007-03-10
岡山大学教育学部附属教育実践総合センター
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390572174501904640
-
- NII Article ID
- 120002308533
- 40015411275
-
- NII Book ID
- AA11529614
-
- ISSN
- 13463705
-
- DOI
- 10.18926/14384
-
- NDL BIB ID
- 8761702
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- IRDB
- NDL
- CiNii Articles