教育実習における学生の教育実践力についての意識に関する考察

書誌事項

タイトル別名
  • A consideration about student awareness of practical teaching skills in teaching practice
  • キョウイク ジッシュウ ニ オケル ガクセイ ノ キョウイク ジッセンリョク ニ ツイテ ノ イシキ ニ カンスル コウサツ

この論文をさがす

抄録

岡山大学教育学部では,実践的指導力を身に付けた教員養成を目的とした「教員養成コア・カリキュラム」に取り組んでいる。また,それぞれの学生が身に付けた実践的指導力について自己評価できるよう「教職実践ポートフォリオ」を作成し,試行を始めている。今回,「教職実践ポートフォリオ」の自己評価の指標と関連させて,実践的指導力を獲得,あるいは発揮できる場である教育実習(主免実習)を通して,学生が自らの教育実践力がどのように変化したと考えているのかを調査した。本稿では,その結果を基に,教育実習(主免実習)における学生の教育実践力についての意識を考察する。

The Faculty of Education in Okayama University is developing a "Teacher training core curriculum" to foster teachers with practical teaching skills and commencing trials of "Teaching practice portfolios" for students to evaluate themselves on practical teaching skills they acquired. A survey was carried out to clarify the changes in practical teaching skills of the students through gaining and demonstrating practical teaching skills in teaching practice in relation to the indications of self-evaluation in "Teaching practice portfolios". This research considers student awareness of practical teaching skills in teaching practice on the basis of the results.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ