書誌事項
- タイトル別名
-
- ショウガッコウ 1ネンセイ ワ ドノヨウ ニ ヒラガナ ノ ヨミカキ オ マナブ ノ カ : シツテキ ・ リョウテキ データ ノ クミアワセ ニ ヨル タンキ ジュウダンテキ ブンセキ
- Short-term Longitudinal Analysis of Hiragana Learning Processes among First Grade Japanese Elementary School Children
この論文をさがす
説明
type:Article
本研究では,平仮名の読み書きについて個人差の大きい小学校1年生の時期に,子ども達がどのように平仮名の読み書きを学んで行くのか,また,教師はそれをどの様に支援するのかを,短期縦断的に,量的なデータと質的なデータを組み合わせることで分析した。大阪府内公立小学校1年生2クラス56名について,1学期の初めと2学期の終わりに平仮名の読みと書き,および音韻意識を測定し,あわせて1〜2学期中,両クラスの国語の授業を週1回ずつ計25回観察した。さらに,各学期の終了後には担任教員に対し,授業の目標・進め方,児童の様子についてインタビューによる聞き取りをおこなった。その結果,1学期の間は子ども達の平仮名の読み書き能力に広い幅が見られたが,授業では,教員は子ども達全体を対象として授業を進めつつ,つまずきのある児童に対しては家庭の助けも借りながら,個別に支援を行っていた。初期には擬音語や動作を多用した具体的な活動が中心であり,2学期になると協同学習の導入やワークシートの利用など,多様な学習活動が取り組まれた。量的な指標で見ると,いずれの指標でも5月と12月の間で伸びが見られ,清濁音・特殊音節の読みは上限の得点に,音韻意識は1年生の標準の成績に近づいていた。また2学期後半には,平仮名を道具として用い,物語を読んだり絵日記で自らの経験を表現できるようになっていった。1年生の教師の授業は,周到に子ども達全体を文字の世界に導き,文字を道具として使用する学習活動の基盤を形作るものであり,遊び中心の幼児期から学習活動中心の学校の授業への橋渡しの役割を果たすものであった。
In this research, we investigated how children with large individual differences learned hiragana reading and writing during the first grade of elementary school while observing teaching methods and support. All 56 children from the two first grade classes in a public elementary school in Osaka took hiragana reading, writing, and phonological awareness tests at the beginning of the first term and at the end of the second term. We also observed 25 Japanese language lessons that were conducted in two classes across the first and second terms and interviewed teachers twice at the end of both the terms. Although a wide range of differences existed between children during the first term, all children participated in the same lessons. The teachers initially focused on concrete activities such as onomatopoeia and bodily movement. They tried to enhance children's phonological awareness to make it easy for them to establish the relationship between hiragana characters and their corresponding sounds. During the second term, the children were gradually introduced to new learning activities, such as cooperative learning and the use of worksheets. Finally, during the latter part of the second term, children used hiragana as a tool for reading stories and for expressing their own experiences. An evaluation of quantitative indicators revealed learning across the two terms: readings of hiragana, including special syllables, were at the highest level possible, and phonological awareness reached an average level for first grade children. Thus, the first grade teachers carefully guided children to the world of letters to establish the foundation of school learning. Their lessons functioned as a bridge between play-oriented early childhood education to learning-oriented school life.
収録刊行物
-
- 大阪教育大学紀要. 総合教育科学
-
大阪教育大学紀要. 総合教育科学 68 163-178, 2020-02-29
大阪教育大学
- Tweet
キーワード
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1390572174563275904
-
- NII論文ID
- 120006894310
-
- NII書誌ID
- AA12812439
-
- ISSN
- 24329630
-
- NDL書誌ID
- 030294491
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- departmental bulletin paper
-
- データソース種別
-
- JaLC
- IRDB
- NDLサーチ
- CiNii Articles