新任教師のストレスに関わる環境要因の探索的検討 ─メンタルヘルスを良好に保つための環境の考察─

書誌事項

タイトル別名
  • シンニン キョウシ ノ ストレス ニ カカワル カンキョウ ヨウイン ノ タンサクテキ ケントウ : メンタル ヘルス オ リョウコウ ニ タモツ タメ ノ カンキョウ ノ コウサツ

この論文をさがす

抄録

type:Article

本研究は,新任教師のメンタルヘルスに焦点を当て,職場の環境要因を中心としたストレッサーやストレスを緩衝する環境要因を探索的に検討する目的で実施された。具体的には,教師・新任教師ストレスに関わる先行研究を基に職場の雰囲気・同僚や管理職との関係等に関わるインタビュー項目を作成し,教職2年目の若手教師3名を対象に,回想法による半構造化面接を行った。続いて収集したインタビューデータと先行研究に基づき,定性的コーディングによる分析を行った。その結果,「同僚との関係ストレス」「職場の協働性」といった環境要因が,新任教師のストレスやその低減に関与している可能性が示された。

This study explores how environmental factors in the workplace cause or reduce the stressor of newly hired teachers. Specifically, interview questions on topics, such as workplace atmosphere, relationships with colleagues and managers, were designed based on previous research of stress among teachers and new hired teachers. Semi-structured interviews were conducted with three young teachers in their second year of teaching, asking them to recall their memories of previous experiences. An analysis was then conducted using qualitative coding based on the interview data and previous research. Results indicated that environmental factors, such as “stress from relationships with colleagues," “collaboration in the workplace," may influence or reduce stress among newly hired teachers.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ