「理科総合B」教科書における「生物の多様性」

書誌事項

タイトル別名
  • BIODIVERSITY of the "Integrated Science B" Textbooks in the Upper Secondary School.
  • リカ ソウゴウ B キョウカショ ニ オケル セイブツ ノ タヨウセイ

この論文をさがす

抄録

平成15年度から新設された高等学校「理科総合B」教科書における「生物の多様性(遺伝子・種・生態系の多様性)」の扱われ方を、学習指導要領と教科書を手がかりに分析した。実験・観察や課題研究には、様々な内容が取り上げられていたこと、示されている生物は、義務教育段階と同様、種類に未だ偏りがあること、そして、遺伝子・生態系の多様性の扱いに不十分さがあることを明らかにした。したがって、「生物の多様性」の扱われ方の現状は、多様であり、過渡期であるといえる。

This Biodiversity is added to the National Curriculum Standard as a basic concept. Biodiversity (diversity within species, between species and of ecosystems) is taken up by the "Integrated Science B" texbooks, which are established in 2003 for high school students. The purpose of this study is to examine how this biodiversity is treated in both National Curriculum Standard and textbooks. Regarding textbooks, various examples of boidiversity are dealt with in experiments, observations, and researches. Living things mentioned here are unbalanced in classification, as in the case with textbook of compulsory education. Diversity within species and of ecosystems are not adequately provided. As a result of these facts, the way biodiversity is treated are various, and still in transition.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ