競技経験による指導の差異に関する一考察 ─体育・サッカーの戦術学習に焦点を当てて─

書誌事項

タイトル別名
  • キョウギ ケイケン ニ ヨル シドウ ノ サイ ニ カンスル イチ コウサツ : タイイク ・ サッカー ノ センジュツ ガクシュウ ニ ショウテン オ アテテ

この論文をさがす

抄録

type:Article

近年の子どもの体力低下や運動習慣の変化から学校体育に求められる役割は重要視されており,教師にはより運動の特性を味わうことのできるような授業が求められている。そこで本研究では体育授業の球技領域「サッカー」に焦点を当て,競技経験に差異のある授業者がより特性を味わえる戦術学習とそれに付随するキーワードを用いて授業を実施した。その結果,戦術学習にキーワードを加えることによってサッカーの競技経験のない授業者であっても,サッカーの本質的な楽しさに触れさせることができた。戦術学習に加えて種目の専門家が作成するキーワードを用いることで,その種目の本質的な楽しさを学習者に与えることができると示唆された。

In recent years,children's physical fitness decline and a movement custom have change. Therefore,the role for which school physical education is asked is important,and the teacher is urged to perform the lesson which can experience the characteristic of movement more. Then,this study focused on the ball game domain “soccer" of the physical education lesson,and the coacher who has a difference in game experience had lessons using tactical learning which can experience the characteristic more,and the keyword which accompanies it. As a result,even if a coacher who does not have game experience of soccer by adding a keyword to tactical learning,he was able to make the learner feel the essential pleasure of soccer. In this study,it was suggested that could give a learner the essential pleasure of the event by using for tactical learning the keyword which the specialist in an in-addition event creates.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ