海外向けビデオ教材『日本語教育用TVコマーシャル集』 -教材製作とその評価-

書誌事項

タイトル別名
  • カイガイ ムケ ビデオ キョウザイ 『ニホンゴ キョウイク ヨウ テレビ コマーシャル シュウ』 -キョウザイ セイサク ト ソノ ヒョウカ-
  • TV Commercials for Japanese Classrooms The Production and Evaluation of Video Materials for Japanese-Language Learners Overseas
  • カイガイ ムケ ビデオ キョウザイ ニホンゴ キョウイクヨウ TV コマーシャルシュウ キョウザイ セイサク ト ソノ ヒョウカ

この論文をさがす

抄録

type:実践報告

type:Practice Report

本論文では、海外向けビデオ教材『日本語教育用TVコマーシャル集』(2002年版・2005年版)制作のねらいとその特徴について報告するとともに、本教材の海外における使用実態と使用者に対するアンケート調査の結果を基に、本教材の評価について述べるものである。本教材は、テレビコマーシャルという生教材を通して、言語的知識や日本事情的知識だけでなく、その文化・社会的背景をも理解することを目的として作成された。使用実態とアンケート調査結果から、本教材の使用地域に偏りがあること、高等教育、一般成人対象の機関、初級レベルでの使用が多いこと、文化・社会的特徴を利用した使用や、楽しむための利用が多いこと、作品に「わかりやすさ・面白さ」を求める傾向が強いことがわかった。本教材はアンケート調査の結果からおおむね高い評価を得ているが、本稿では、「使いやすさ」「受容」「有効性」の各観点から再考し、それぞれ評価すべき点と問題点があることを指摘した。

This paper attempts to clarify the aim and features of the new video materials named “TV Commercials for Japanese Classrooms, 2003 & 2005 ”produced by The Japan Foundation for Japanese-language learners overseas. It also aims to evaluate the materials based on the results of the questionnaires as answered by users in 61 countries; as well as some practical reports. The aim of these authentic materials is to introduce not only the Japanese spoken language and the latest trends in Japanese society, but also the cultural backgrounds of the TV commercials. The results of the analysis are as follows: 1) Regarding the frequency of practical use, it seems there is variety among the users in different countries. 2) There is a variety in the educational institutions and Japanese language levels in which the materials are used. Especially, they are frequently used at the beginning levels. 3) The materials are mainly used for the introduction of Japanese culture and society. 4) The materials are also used for fun. 5) There is a tendency to demand the easiness of understanding. It is also observed that the aspect of entertainment toward Japanese TV commercials is also becoming important. These findings may lead to the conclusion that the new materials are overall properly evaluated, but the difficulty of understanding TV commercials is left as a problem that suggests the need of proper selection of TV commercials and the need of teachers’support system.

identifier:6

identifier:KJ00004595570

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ