教育省主導の中等日本語教育拡充プロジェクトにおける訪日研修プログラムの役割と意義:インドネシア中等教育日本語教師研修プログラムの場合

書誌事項

タイトル別名
  • キョウイクショウ シュドウ ノ チュウトウ ニホンゴ キョウイク カクジュウ プロジェクト ニ オケル ホウニチ ケンシュウ プログラム ノ ヤクワリ ト イギ インドネシア チュウトウ キョウイク ニホンゴ キョウシ ケンシュウ プログラム ノ バアイ
  • Role and Meaning of Intensive Training Program for Secondary School Teachers of Japanese Language' for Development Project by the Department of Education in Indonesia

この論文をさがす

抄録

type:実践報告

type:Practical Report

本稿は、インドネシア教育省の中等日本語教育の拡充プロジェクト(カリキュラム改訂も含む)と、 それを支援する国際交流基金ジャカルタ日本文化センターの教師研修プログラムの中で、5年間にわた る国際交流基金日本語国際センター(浦和)の訪日研修プログラムである「インドネシア中等教育日本 語教師研修」が果たした役割と意義を明確にするための実践報告である。インドネシアでの教師研修を背景として、訪日研修の役割をとらえ、研修の目標設定から実施への道 のりを振り返り、研修の内容を包括的に紹介した上で、参加者の日本語運用力の向上や満足度から研修 の評価を試みる。現地側と基金側が連携し、中等教育において比較的経験が浅い教師を招聘し、日本語運用力向上や日 本文化・社会を体験し、教師としての成長を支援していくという当訪日研修プログラムの役割と意義は、 帰国後の参加者の定着や活躍にも反映され、彼らにとって高い動機付けにもなっている。

This report clarifies the role of ‘The Intensive Training Program for Secondary School Teachers of the Japanese Language from Indonesia’ conducted for five years by The Japan Foundation Japanese Language Institute, Urawa for a development project for Japanese language education at the secondary level conducted by the Department of Education in Indonesia. After fully reviewing the content and the process of the visitation program according to the objective for its use, we attempted to evaluate the program from the perspectives of improvement of language and communicative proficiency of the participants and the degree of satisfaction of them with the program. The cooperative project conducted between Indonesia and The Japan Foundation has resulted in job development and keeping participants motivated after returning to their home country.

identifier:10

identifier:KJ00006934579

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ