[原著短報] 当院に緊急搬送された航空機内発症アナフィラキシー症例から考える発症予防と対応

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タイトル別名
  • [Original Short Communication] Prevention measures and treatments of in-flight anaphylaxis considered from our cases
  • 当院に緊急搬送された航空機内発症アナフィラキシー症例から考える発症予防と対応
  • トウ イン ニ キンキュウ ハンソウ サレタ コウクウキ ナイ ハッショウ アナフィラキシー ショウレイ カラ カンガエル ハッショウ ヨボウ ト タイオウ

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[要旨] 【背景】航空機内発症アナフィラキシーは重篤な転帰を来しうるため,発症予防や対応について知見の集積が望まれる。しかし,既報はオンラインアンケートによる調査が中心であり,情報の正確性に疑問が残る。 【目的】当院は航空機内発症アナフィラキシー症例の救急搬送を経験するため,発症予防と対応について検討し課題を明らかにすることが本研究の目的である。 【方法】2012年3月から2017年12月に当院に救急搬送された20歳未満の航空機内発症アナフィラキシー7例を,診療録より後方視的に検討した。 【結果】航空機内発症アナフィラキシー7例中6例に食物アレルギーの既往があり,全例が既知のアレルゲンによるアナフィラキシーを発症した。更に, 7例中6例は原因食物が機内食として提供された。発症時の対応として航空機内でアドレナリンを筋肉注射された症例は7例中1例のみであった。アナフィラキシーの既往があった4例中, 1例にエピペン?が処方されていたが,航空機内に持ち込んでいなかった。また,来院まで医療的な介入がされなかった症例が7例中2例みられた。 【考察】食物アレルギーの既往のある搭乗者及びその家族はアレルゲンの暴露を避けることを意識する必要があり,航空会社は機内食中アレルゲンの情報提供等の発症予防,乗務員による適切な発症時対応を行う必要がある。

[SUMMARY] 【Background】The onset of in-flight anaphylaxis can cause serious outcomes; therefore, accumulating knowledge on its prevention and intervention is needed. However, previous reports on this topic mainly comprise online questionnaire surveys, and the accuracy of information provided in them remains doubtful. 【Objective】We aimed to investigate the preventive measures and determine the challenges related to inflight anaphylaxis. 【Methods】A retrospective review of clinical records of seven patients aged <20 years who had experienced in-flight anaphylaxis and were transported to our hospital by ambulance between March 2012 and December 2017 was performed. 【Results】Six out of the seven patients had a history of food allergies, and all of them developed anaphylaxis due to known allergens. Additionally, the causative food was offered as part of the in-flight meal to six out of these seven patients. Adrenaline was injected intramuscularly during the flight in only one of the seven patients as the response at the time of onset. Of four patients with a history of anaphylaxis, one patient was prescribed EpiPen ; however, it was not brought onto the airplane. In addition, two out of the seven patients did not receive medical intervention until admission. 【Conclusion】Individuals with a history of food allergies and their families should be conscious of avoiding allergen exposure ; furthermore, airlines should take preventive measures such as providing information on allergens in in-flight meals and ensure that crew members take appropriate preventive measures against the possible onset of anaphylaxis.

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