他者が「ふつう」であることの意味 : 対人認知および対人感情の観点から

書誌事項

タイトル別名
  • タシャ ガ フツウ デ アル コト ノ イミ タイジン ニンチ オヨビ タイジン カンジョウ ノ カンテン カラ

この論文をさがす

抄録

type:P(論文)

日本人における「ふつう」概念の重要性について再検討するため,場面想定法を用いた実験的質問紙調査をおこなった.仮想場面として,他者との違いが量的に示される場面と質的に示される場面において,それぞれに拘束力の高い状況と低い状況を設定した.各場面において,周囲と同じ行動をとる他者あるいは周囲と異なる行動をとる他者を提示し,その他者に対する対人認知を測定した.結果として,いずれの場面においても,「ふつう」認知は周囲と同じ行動をとるかどうかにより影響を受けていた.また,他者との違いが量的に示される場面においては,遂行の高低に応じて対人認知が変化したが,それらの効果に「ふつう」認知による媒介はみられなかった.日本人における「ふつう」概念は,他者存在に向けられたものではなく,自己の状態として認知される場合にのみ,重要となる可能性が示唆された.

Two experimental questionnaire surveys examined the importance of the conception of "futsu" among Japanese. In both studies, respondents were presented two imaginary stories of a normative/deviant person. The stories differed in the degree of binding of the situations. Respondents rated the impression on the central figure from each story. In study 1, the difference between the central figure and others was suggested in a quantitative way. The person performing similar to others was recognized as "futsu", whereas the figure superior/inferior to others was perceived to be less "futsu". The evaluations of personality traits such as positiveness and stability, and interpersonal attraction were influenced by the level of performance. In study 2, dealing with qualitative differences, respondents evaluated the normative person to be more "futsu" than the deviant, and the deviant was rated more positive than the normative. The effects on the interpersonal evaluation, however, were not mediated by the "futsu" cognition in both studies. The results implied that "futsu" cognition would not become salient, with perception on others.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ