多国籍企業の立地行動と国際フランチャイジングについての一考察 : 吉野家のアジア新興国への進出を事例として

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タイトル別名
  • タコクセキ キギョウ ノ リッチ コウドウ ト コクサイ フランチャイジング ニ ツイテ ノ イチ コウサツ : ヨシノカ ノ アジア シン コウコク エ ノ シンシュツ オ ジレイ ト シテ
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抄録

1 はじめに : 産業立地論の観点から企業の海外進出をとらえる際には、どのような立地環境を有する諸国・諸地域に、どのような事業活動をなぜ、いつ、どのように展開するのかといった「多国籍企業の立地行動」を検討することが重要である(鈴木, 1994; 1999)。特に、ダイナミックに変化しているグローバルな立地環境に対応しながら、事業活動の地理的配置をどのように継起的に行っていくのかを把握することが不可欠である。……

To understand corporate overseas expansion from the viewpoint of industrial location theory, it is important to consider the location choice of multinational corporations, that is, how, when, and what kind of business operations will be developed in countries and regions, considering the location environment. Taking the case of Yoshinoya, this study examines the location activities of the Japanese restaurant industry in the developing nations of Asia, with a particular focus on China and Southeast Asia. Since overseas expansion in the restaurant industry often involves international franchising, we examine the characteristics and trends of the location choice of multinational companies, with a focus on the conditions of this business model.

収録刊行物

  • 経営研究

    経営研究 68 (4), 191-200, 2018-02-28

    大阪市立大学経営学会

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