書誌事項
- タイトル別名
-
- Students’ Nonverbal Behaviour in Public Speaking: Evaluations and Teachers’ Perceptions
- パブリックスピーキング ニ オケル ヒゲンゴ コウドウ ノ ヒョウカ ト キョウシ ノ イシキ
この論文をさがす
説明
外国人対象の日本語教育において,パブリックスピーキングは重視されてきているが,その中で非言語行動の扱いについてはまだあまり研究がされていない。そこで本稿では,実際に日本語のスピーチ指導をした経験を持つ日本語教師を対象に調査を実施した。その結果,調査対象者全員がスピーチ指導の際には非言語行動を指導すると回答し,視線行動や姿勢,手の動き,顔の表情を主な指導項目として挙げた。評価の仕方については,非言語行動の種類によっても異なる結果が出た。また非言語行動の指導や評価をどのように考えて行うべきかについてはさまざまな意見が出され,今後の詳しい調査が必要なことがわかった。
The benefits of public speaking skills have been widely acknowledged in the teaching of Japanese as a foreign language. However, the treatment of nonverbal behaviour in Japanese speeches has not been studied in depth.In our survey all teachers who have experience of teaching public speaking in Japanese responded that they give advice on nonverbal aspects of delivery and that this consists mainly of giving eye-contact, posture, hand movement, and facial expressions. The evaluation criteria seem to vary according to the type of nonverbal element. Each teacher expressed a different view and approach in the treatment of both teaching and evaluation of nonverbal elements of the speech and this requires further study.
収録刊行物
-
- 金沢大学国際機構紀要 = Research Bulletin, Organization of Global Affairs Kanazawa University
-
金沢大学国際機構紀要 = Research Bulletin, Organization of Global Affairs Kanazawa University 3 11-23, 2021-03
金沢大学国際機構紀要編集委員会
- Tweet
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1390572175476461568
-
- NII論文ID
- 120007089021
-
- NII書誌ID
- AA1285932X
-
- ISSN
- 2434852X
-
- NDL書誌ID
- 031574746
-
- 本文言語コード
- ja
-
- データソース種別
-
- JaLC
- IRDB
- NDLサーチ
- CiNii Articles
- KAKEN