児童生徒のアンケート分析からみた学校体育カリキュラムの研究-生涯スポーツにつながる授業を目指して-

書誌事項

タイトル別名
  • ジドウ セイト ノ アンケート ブンセキ カラ ミタ ガッコウ タイイク カリキュラム ノ ケンキュウ : ショウガイ スポーツ ニ ツナガル ジュギョウ オ メザシテ

この論文をさがす

抄録

type:Article

本研究は,生涯スポーツへつながる学校教育の中の体育の役割を検討し,校種間の連携のとれたカリキュラムを提案し,今後のよりよい体育科教育のあり方を考えることを目的としている。今回は,児童生徒へのアンケート調査を実施・分析し,カリキュラム作成の上の注意点を明確にした。その結果,生涯スポーツにつなげていくためには,児童生徒にいわゆる「体育嫌い」の意識を持たせずに,スポーツの楽しさを感じさせることが重要であり,小学校から中学校,高等学校へとつながりを持ったカリキュラム,すなわち「あそび」から「スポーツ」への移行をスムーズに行えるカリキュラムの作成の重要性が示唆された。

In this study, we have examined how physical education plays a role to lead to lifelong sports. Also, we suggest physical education curricula which encourage improvement as students progress from elementary school to high school. The purpose of this study is to suggest how physical education can be taught in a better way from now on. We, at first, conducted a survey on students, analyzed it, and clarified the important points in creating curricula. As a result, we came to the conclusion that it is necessary for students not to dislike physical education but for them to experience the pleasure in sports. It is most important to create curricula which are linked between elementary school, junior high school and high school. In short, it is essential to create curricula where the transition from "play " to "sports" is conducted.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ