小学校理科における素朴概念を活用した学習活動に関する基礎的研究 -「水溶液の性質」を通して-

書誌事項

タイトル別名
  • ショウガッコウ リカ ニ オケル ソボク ガイネン オ カツヨウ シタ ガクシュウ カツドウ ニ カンスル キソテキ ケンキュウ スイヨウエキ ノ セイシツ オ トオシテ

この論文をさがす

抄録

type:Article

小学生は学習前から「水溶液の性質」に関する何らかの素朴概念を持っており,日常生活での体験や経験,特にメディア等の外的情報が様々な現象を捉える根拠となっていることが分かった。また,小学生と大学生の比較から,たとえ学習直後に適切な概念を身につけていたとしても,時間の経過とともに素朴概念へと戻ってしまうことが明らかとなった。

Pupils in elementary schools have some naïve concept about the property of aqueous before learning it. We have found that pupils think of a phenomenon from their experience in their daily life and the external information that they will get, especially the media such as TV and the Internet and so on, so that they might understand various phenomena around themselves. After a comparison of an investigation between pupils and university students, it emerged that the pupils would have turned their concept into naïve concept in process of time, even if they have acquired the appropriate concept right after learning it.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ