Kaibara Ekken: The Founder of Japanese Neo-Confucianism

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抄録

type:Article

In early age in Edo-era(江戸時代、1603-1867), Japan refuted and excised Christians from the country and kept the country independent politically and ideologically. Thus she retained traditional ethical and religious thoughts of Confucianism, Buddhism, and Taoism all of which were indigenized on the basis of, and mixed up with, the original Shintoism. Neo-Confucianism was accepted as the governmental ideology and Neo-Confucian Chu Hsi scholars were employed as advisory brains for the Shogunate. The first founding father of Japanese Neo-Confucianism was Kaibara Ekken (貝原益軒, 1630-1714). He was considered to belong to Chu Hsi (朱子) school, on which he became critical in his later age. His view of nature was, quite contrarily to the mechanistic that emerged after scientific revolution in 17th century in Europe, an organismic one. While the organismic view of nature was, it is said, replaced by mechanistic view after Renaissance in Europe, Japan retained the organismic view of nature and developed unique ethico-politics and social systems based on it. That is the enigma of Japan's success in keeping, and even enriching, the natural environment for several centuries, feeding about thirty million population in rather small islands

西欧においてルネッサンスまでは,自然は一般に有機体と観られていた。それが,ルネッサンス以降,とくに近代科学革命が生じてから,自然は一種の機械のようにみる機械モデルが現れた。産業革命以後は自然は人間の目的のために扱われる道具のように利用され,工業化が進むにつれて自然は人間によって資源が奪われ汚染が捨てられる場所になってきた。有機体モデルから機械モデルへの転換は,日本では,江戸時代初期に西洋近代の人間中心主義を背景とするキリスト教が排除されたので,明治以降にまでは起こらなかった。江戸時代に日本の自然がよく保存されて豊かになって,環境保全社会の模範(江戸モデル)となったのは,日本人が有機体モデルの思想を発展・普及させて,其の基礎の上に政治経済などの諸制度を作り,社会を組織立てて秩序付けたお蔭である。本稿では、この思想が有機体モデルの創始者である貝原益軒にどのように表現されているかを紹介し,検討を加えることにした。

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