アイデンティティと歴史の自己教育的研究(III)-エディプスコンプレクスを起点とした性愛の発達に即して-

この論文をさがす

抄録

type:Article

アイデンティティと歴史の連関について,エリクソンの「チャート」を援用し子供期のエディプスコンプレクスから青年期の徳=活力たる「忠誠」,若い成人期の「愛」,成人期の「ケア」,老年期の「叡知」への性と愛を基軸にした発達を考察した。まずエディプス期の心理機制を前エディプス期,エディプス期,後エディプス期と区分し,母子密着から「自律性」への発達過程を明らかにし,これを起点に小児性欲が潜伏期を経て,「忠誠」,「愛」,「ケア」,「叡知」へと発達する過程の弁証法を明らかにした。

For studying the relation between identity and history, I considered the development of sexuality and love from Oedipus complex in childhood to "fidelity" as virtue in youth, "love" in youg adulthood, "care" in adulthood, "wisdom" in old age by adopting Erikson's "chart". At first by analysing the psychological mechanism in Oedipal period I classified pre-Oedipus period, Oedipal period, and post-Oedipal period, clarified the development process from child's attachment for mother to "autonomy", and based on this consideration presented the dialectical process in which the infant's libido develops through the latency period to "fidelity", "love", "care", "the wisdom".

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ