垂直方向の加速度の知覚強度を増幅する錯視技法

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  • Amplification of Vertical Acceleration Using Optical Illusion

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抄録

VRアトラクションの普及にともない,臨場感を高めるベクション生成の技術が注目されている.今後普及が見込まれるMRアトラクションでは現実世界の様子も見えるため,ベクションを生成する視覚刺激の座標のすべてを動かすことができないという問題がある.そこで2次元の視覚刺激で3次元の立体感を感じさせることのできる錯視に着目し,錯視を床面に配置することでMR空間に配置されたバーチャルオブジェクトへの視線を妨げることなくベクションの生成ができるという仮説をもとに,まずはVR空間におけるベクションと錯視の関係について調査した.本稿では,錯視の種類,垂直方向の加速度の提示中における錯視の配置,視線の水平方向角度,提示位置として床面と天井面での比較についての実験を行い,床面に錯視を提示する手法の有効性を検証した.結果,垂直方向の加速度を提示中に視覚刺激としてテクスチャ勾配の錯視を床面に提示し,錯視に直接意識が向かない位置に視線を向けた状態で観察することで垂直方向のベクションの強度を増幅できることが明らかとなった.

With the spread of VR attractions, the technology of vection generation to enhance the sense of realism has been attracting attention. In MR attractions, which are expected to become popular in the future, there is a problem that not all of the coordinates of the visual stimuli used to generate vection can be moved because the real world is also visible. Based on the hypothesis that vection can be generated without interfering with the gaze to the virtual objects in the MR space by placing the illusion on the floor, we first investigated the relationship between vection and illusion in the VR space. In this paper, we investigate the relationship between vection and illusion in VR space. In this paper, we examined the types of illusions, the placement of illusions during the presentation of vertical acceleration, the horizontal angle of gaze, and the comparison of the presentation position between the floor and the ceiling to verify the effectiveness of the method of presenting illusions on the floor. As a result, it was found that the intensity of the vertical vection could be amplified by presenting the illusion of the texture gradient on the floor as a visual stimulus during the presentation of vertical acceleration and observing it with the gaze turned to a position where the observer is not directly conscious of the illusion.

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