受け持ち患者を持たない実習を体験した学生の学びの分析--精神看護学実習総括からの検討

書誌事項

タイトル別名
  • Study on achievements of nursing students after they experienced nursing practice without being assigned to any patients in psychiatry
  • ウケモチ カンジャ オ モタナイ ジッシュウ オ タイケン シタ ガクセイ ノ マナビ ノ ブンセキ セイシン カンゴガク ジッシュウ ソウカツ カラ ノ ケントウ

この論文をさがす

抄録

受け持ち患者を持たない実習形態による精神看護学実習を経験した学生の,学びの内容と今後の課題を明らかにすることを研究目的とした。自由記載された実習総括レポートを分析対象とし,記述された内容を質的・帰納的に分析し,精神科看護の専門性として【病態を見極める】【患者の力を活用する】【治療効果を期待する】【看護師のメンタルバランスを保つ】を,自己理解として【ありのままの自分を認める】【なりたい自分に挑戦する勇気をもつ】,対象理解として【特別な存在ではないと気づく】【精神疾患をもつ患者として理解】【理解するために試行する】,関係性として【安心を保障する】【慎重に接近する】,コミュニケーションとして【効果的な方法を考える】【治療的援助関係成立を目指す】を抽出した。また,他職種との協働として【職種ごとの専門性を発揮する】【職種を超え支援する】を抽出した。臨地での実習時間が充分確保できず,受け持ち患者を通した看護過程の展開が体験できなかった学生の実習における学びは,受け持ち患者をもつ実習形態とキー概念は同じであることが明らかになった。 I clarified what achievements nursing students made from nursing practice in psychiatry in this research. The subject of the research was nursing students who were trained without assigned patients. I analyzed their summary reports on the practice in a qualitative way to consider educational issues. As a result, I extracted the several achievement issues. They covered the six categories such as "expertise of nursing in psychiatry", "self-understanding", "understanding of subject matters", "relationship", "communication" and "cooperation".I compared their achievements with those of the students who were trained with patients in charge. As a result, I found the core concept was same between them. In summary, the nursing students without assigned patients developed an affirmative view toward the patients. In addition I conclude they learned the patient-nurse relation through looking at their own emotions objectively. Furthermore, they could not only discover the pride to duties in various job families but also obtain psychiatric nursing skills as well as cooperation required for team medicine.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ