書誌事項
- タイトル別名
-
- ICT スイシン リーダー ノ コウ ナイ デ ノ フキュウ ・ スイシン ニ シスル コウドウ ノ ブンセキ : ケンシュウ テンイ バメン デ ノ ケイケン ガクシュウ ノ シテン カラ
この論文をさがす
抄録
type:Article
本研究では,ICT推進リーダー研修を受講した教師が,研修終了後にICT活用の普及・推進に関わる取り組みをどのように考えて行っているかを明確にしようとした。経験学習の観点から,対象者は「信念」に基づいて,「エンジョイメントとストレッチ」にあわせて,「技術」を適用することで行動をしているという仮モデルを組み立てた。仮モデルに基づき5名の教師に対してインタビューをした上で,発言をコード化し,仮モデルの下位カテゴリを記述した。その結果,教師の行動の具体が明らかとなった。成果を解釈し,今後のICT推進リーダー育成研修プログラムへの適用可能性について提案をした。
In this study, the authors clarified how teachers who took the ICT promotion leader training think about the efforts related to the promotion of ICT use after training. A tentative model whereby the teachers apply “technique" according to “enjoyment and stretching" based on “belief" was constructed. After five teachers were interviewed based on the tentative model, the remarks were coded, and the subcategories of the tentative model were described. As a result, the specific behavior of teachers became clear. Finally, the authors interpreted the results and proposed their applicability to future ICT promotion leader-training programs.
収録刊行物
-
- 大阪教育大学紀要. 総合教育科学
-
大阪教育大学紀要. 総合教育科学 70 209-220, 2022-02-28
大阪教育大学
- Tweet
キーワード
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1390573242514004736
-
- NII書誌ID
- AA12812439
-
- ISSN
- 24329630
-
- NDL書誌ID
- 032022089
-
- 本文言語コード
- ja
-
- データソース種別
-
- JaLC
- IRDB
- NDL