書誌事項
- タイトル別名
-
- A study evaluating "adult nursing exercise" in adult nursing
- セイジン カンゴガク ニ オケル セイジン カンゴガク エンシュウ ノ ジュギョウ ヒョウカ ニ カンスル ケンキュウ
この論文をさがす
説明
本研究は,「成人看護学演習」の授業実践についての学生による授業評価を行ない,本授業の改善を要する点を明らかにし今後の教授活動や教材の研究の手がかりを得るものである。 A短期大学の「成人看護学演習」は,成人期の患者の有するさまざまな問題について考え,看護の広がりと問題解決のプロセスを具体的に学習することを目標としている。学生は,主体的に事例の情報を把握し,援助の優先順位を考え,計画を立案していく。その学びが臨地実習において看護過程の展開に役立つことをねらいとしている。 研究方法は,A短期大学看護学科2年生に上記の授業終了後に質問紙調査を実施した。その結果,「成人看護学演習」の達成度は高かった。評価が高かったのは「演習の参加度」と「学生の知識・理解」の深まりであった。低かった評価は「学生の感情への共感」で,中でも『意見や考えを聞いて実習の不安がなくなった』が最も低く,実習に対する不安の強さを示していることがわかった。これらのことは,「成人看護学演習」の授業の継続と実習への不安の軽減に向けた授業改善に取り組む必要性を示唆している。 This study was designed to clarify points to be improved in the lesson of "adult nursing exercise" by students evaluating actual lessons, and to obtain suggestions to help promote future teaching activities and educational materials.The goal of the "adult nursing exercise" in A junior college is to discuss various problems concerning adult patients and to specifically learn a wide range of nursing and problem-solving skills. The students take the initiative in clarifying case information, discuss the aid priority, and design a plan. The exercise aims for the learning to be useful in the development of processes in nursing practice.The study method was: a questionnaire survey conducted after completing the above lesson, involving second-year students in the Faculty of Nursing of A junior college. As a result, the goal of the "adult nursing exercise" was generally achieved. The students highly evaluated the "degree of participation in the exercise" and its promotion of the "students' knowledge and appreciation". They unfavorably evaluated "sympathy with students' feelings", with the lowest evaluation being for "listening to opinions or ideas overcomes anxieties over the exercise", indicating a strong anxiety over the exercise. The results suggested the importance of continuing the lesson of "adult nursing exercise" and necessity of lesson improvement to reduce anxieties over the exercise.
収録刊行物
-
- 新見公立大学紀要
-
新見公立大学紀要 31 1-7, 2010
新見公立大学
- Tweet
キーワード
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1390573242522216064
-
- NII論文ID
- 120005610779
-
- NII書誌ID
- AA12515681
-
- ISSN
- 21858489
-
- NDL書誌ID
- 11052834
-
- 本文言語コード
- ja
-
- データソース種別
-
- JaLC
- IRDB
- NDL
- CiNii Articles
-
- 抄録ライセンスフラグ
- 使用可