理科学習における発展課題(IX) - 小学校第5学年及び第6学年の夏季休業中の自由研究から -

書誌事項

タイトル別名
  • リカ ガクシュウ ニ オケル ハッテン カダイ 9 ショウガッコウ ダイ5 ガクネン オヨビ ダイ6 ガクネン ノ カキ キュウギョウ チュウ ノ ジユウ ケンキュウ カラ

この論文をさがす

抄録

type:Article

休業中に5年生と6年生がした理科の「自由研究」について, テーマ選択への意識, 課題解決の方法, 自己評価と理科の学習理解度との関連を中心に検討した。その結果, 5年生では, 学習理解度の高い児童の方が自発的な割合が高いこと, 6年生では, 中位群の児童に自発的な割合が高いことが示された。課題解決の方法では, 学習理解度の高い児童の方が, 「直接体験と資料を併用」している割合が高い傾向にあること, 自分の自由研究についても, 学習理解度の高い児童の方が, 肯定的にとらえる傾向があることが示された。

In order to obtain an information on the pupils' active learning attitude the responses from the inquiries concerning the pupils' characteristics such as, determination of the subjects, treatment of the assignment, self-evaluation and achievement level of the science lesson in terms of free-hand assignments of science lesson have been exmined for three years since 2000 in the summer vacations of the 5th and 6th grade classes of three elementary schools. From the analysis of the inquiries, several pupils' characteristics were clarified as follows. a) Pupils of higher achievement level of the science lesson in the 5th grade class show spontaneous learning attitude. b) Pupils of middle level in the 6th grade class, but, show spontaneous and active learning attitude in science lesson. c) Pupils of higher level exploit effectively both the knowledge obtained from their own experiences and that from material searching in order to attain their assignments. They show affirmative attitude as to the evaluation of their free-hand assignments.

収録刊行物

被引用文献 (1)*注記

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ