An apraxic patient suggestive of the ef fectiveness of the graded motor learning with decomposition and synthesis of motion

  • Matsui Saori
    Department of Occupational Therapy, Nagoya City Rehabilitation and Sports Center Hospital
  • Sakai Hiroshi
    Department of Occupational Therapy, Graduate School of Medicine, Nagoya University
  • Shimizu Kenji
    Department of Rehabilitation, Daini Okamoto General Hospital
  • Tago Hiroyuki
    Department of Rehabilitation, Daini Okamoto General Hospital
  • Takahashi Morimasa
    Department of Rehabilitation, Daini Okamoto General Hospital

Bibliographic Information

Other Title
  • 動作の分解と再構成を用いた段階的再学習訓練が効果的であった失行症の一例

Search this article

Description

<p>左頭頂葉病変により失行症を呈した症例に対し運動学習訓練を行った。症例は上肢訓練,日常生活動作(以下;ADL)介入時に環境や状況に応じた動作の誘発が困難であり,四肢の関節運動が表出されず体幹の前後屈運動のみが出現することが特徴的であった。さらに保続・固執を認め,誤動作を修正することは困難であった。そのような症例に対して,標的関節運動を単関節運動まで分解し,動作の自由度を下げて反復学習を行った。さらに段階的に参加関節数を増やし組み合わせていくことで,目的とする上肢操作,ADLに即時的な改善を認めた。標準高次動作性検査の結果から,症例に見られる特徴を,Rothiらの行為処理モデルにおける入力系と出力系の連絡障害が主要な問題であると考えた。目的動作を分解し単関節運動まで動作を簡略化することで,正しい関節運動のみが選択される状況を作り出し,目的動作をエラーレスで誘導できるようになったと考える。</p>

Journal

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top