Live streaming training of chest compression and AED use to incoming students during the COVID-19 era
-
- NISHIYAMA Chika
- Department of Critical Care Nursing, Kyoto University Graduate School of Human Health Sciences, Kyoto University
-
- SATO Ryuhei
- Department of Critical Care Nursing, Kyoto University Graduate School of Human Health Sciences, Kyoto University
-
- SHIMAMOTO Tomonari
- Department of Preventive Services, School of Public Health/Graduate School of Medicine, Kyoto University
-
- KUROKI Hiroshi
- Motor Function Analysis, Department of Advanced Physical Therapy, Human Health Sciences, Graduate School of Medicine, Kyoto University
-
- EGAWA Tatsuro
- Laboratory of Health and Exercise Sciences, Graduate School of Human and Environmental Studies, Kyoto University
-
- KANEMARU Toshiyuki
- International Academic Research and Resource Center for Language Education, Institute for Liberal Arts and Sciences, Kyoto University
-
- NAGAI-TANIMA Momoko
- Motor Function Analysis, Department of Advanced Physical Therapy, Human Health Sciences, Graduate School of Medicine, Kyoto University
-
- OHTSURU Shigeru
- Department of Primary Care & Emergency Medicine, Graduate School of Medicine, Kyoto University
-
- TANAKA Shinsuke
- Institute for Liberal Arts and Sciences, Kyoto University Department of Human Coexistence, Graduate School of Human and Environmental Studies, Kyoto University
-
- IWAMI Taku
- Department of Preventive Services, School of Public Health/Graduate School of Medicine, Kyoto University
Bibliographic Information
- Other Title
-
- COVID-19流行期における新入生を対象にした演習付ライブ型オンライン救急救命講習の実施報告
- COVID-19 リュウコウキ ニ オケル シンニュウセイ オ タイショウ ニ シタ エンシュウ ツキ ライブガタ オンライン キュウキュウ キュウメイ コウシュウ ノ ジッシ ホウコク
Search this article
Abstract
<p>目的:COVID-19流行期において,新入生(以下:学生)を対象に救命処置を理解することを目標に行ったオンライン講習の実施内容を報告する。方法:2,942人の学生を12グループに分け各々Zoomを立ち上げた。教員がDVDを用いて胸骨圧迫と自動体外式除細動器の使い方について指導を行っている様子をビデオカメラで撮影しZoom配信した。クッション,体重計を学生に準備させ30kgを目標に胸骨圧迫の練習を行った。ブレイクアウトルーム機能を使い新入生10名に対して教員1名のグループに分け,学生が行っている胸骨圧迫に対して教員がフィードバックを行った。結果:3日間で2,623人が講習に参加し,2,393人(91.2%)が講習後の無記名調査に回答した。98.1%が救命行動を理解でき,84.4%がオンライン講習を有意義と回答した。結語:身近なものを教材とし学生へのフォロー体制を整えることで,短期間に多人数に対して,大多数の学生が意義を感じる講習ができた。 </p>
Journal
-
- Journal of Japanese Society for Emergency Medicine
-
Journal of Japanese Society for Emergency Medicine 25 (5), 852-859, 2022-10-31
Japanese Society for Emergency Medicine
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390575418093602432
-
- NII Book ID
- AA1124939X
-
- ISSN
- 21879001
- 13450581
-
- NDL BIB ID
- 032508840
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- NDL
-
- Abstract License Flag
- Disallowed