学習者の匿名音声干渉を利用したオンライン授業の実施と考察

書誌事項

タイトル別名
  • Implementation and Discussion of an Online Class Using Anonymous Audio Interference by Learners

この論文をさがす

抄録

Covid-19によって,多くの教育機関がオンライン授業への対応を余儀なくされた.対面授業とオンライン授業の比較は多くの研究がなされる一方で,オンライン授業では様々なデジタルツールの活用がなされる等,多様な取り組み方法が継続的に実践・検討されている.本稿では,著者が2020年度から開発を開始した音声リアクション・コメント読み上げ共有システムCommentableに対し,学習者による匿名の音声干渉(本稿では特に音声による学生と教員間のインタラクションを指す)機能を利用することで,一部授業では音声なしよりも音声付き投稿が多用されたことや,投稿ログとアンケート結果から授業への参画度向上が示されたことを報告する.一方で,音声干渉機能は200人規模の授業には不向きであるほか,小規模,中規模授業であっても教師および学習者同士が協調し本機能を活用する必要があることがアンケート結果から示された.

Covid-19 has forced many educational institutions to adapt to online classes. While many studies have been conducted to compare face-to-face classes and online classes, various approaches are continuously being practiced and examined, including the use of various digital tools in online classes. In this paper, we report on a voice comment and reaction sharing system, Commentable, which the author started to develop in FY2020. In addition, the posting logs and questionnaire results showed that the number of students participating in the class increased. On the other hand, the questionnaire results indicate that the voice interference function is not suitable for classes with 200 students, and that teachers and learners need to cooperate with each other to use this function even in small and medium-sized classes.

収録刊行物

参考文献 (1)*注記

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ