日韓の教師志望学生における教職選択の特徴-小学校教師を志望する大学生への質問紙調査に基づく検討-

書誌事項

タイトル別名
  • ニッカン ノ キョウシ シボウ ガクセイ ニ オケル キョウショク センタク ノ トクチョウ : ショウガッコウ キョウシ オ シボウ スル ダイガクセイ エ ノ シツモンシ チョウサ ニ モトズク ケントウ
  • Characteristics of Those Choosing Teaching Profession in Applicants for Teaching in Japan and Korea: A Study Based on a Questionnaire Survey for University Students who Aspire to be Elementary School Teachers

この論文をさがす

抄録

type:Article

本稿は日本と韓国で小学校教師を志望する大学生を対象に実施した質問紙調査の回答を分析し,両国の小学校教師志望学生における教職選択の特徴を検討することを目的とした。分析の結果,日本の教師志望学生は,小・中学生などの早期から教師を志望する者が多く,子どもとの関わり,やりがい,自身の成長,先生への憧れなどの『内的な要因』が主要な教職選択の動機となっていた。一方,韓国の学生は,子どもとの関わり,やりがいや適性などの『内的な要因』に加え,労働条件,社会・周囲の評価などの『外的な要因』も教職選択の重要な動機となっていた。結果を踏まえて,日韓の小学校教師志望学生の教職選択における共通点や相違点を整理し,両国の小学校教員養成制度,若者の就職状況,教職の労働条件などのマクロな制度的・社会的背景による影響を考察した。

This paper analyzes a questionnaire survey administered to university students who aspire to be elementary school teachers in Japan and Korea. It examines the characteristics of those who choose to teaching profession, including students from both countries. The analysis shows that many Japanese students aspired from an early age to become teachers even from elementary school or junior high school days, and for Japanese students, “internal factors" such as relationships with children, rewarding experiences, and longing to be teachers tend to comprise the main motivations for choosing teaching profession. In contrast, for Korean students, in addition to “internal factors" such as relationships with children, rewarding experiences, and aptitude, “external factors" such as working conditions and social evaluations tend to be important motivations for choosing teaching profession. Based on the results, it sorted out the commonalities and differences in choosing teaching profession in Japan and Korea, and examined the influence of the institutional and social backgrounds of Japan and Korea on choosing teaching profession of students in both countries.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ