A Study of the Relationship between First-Year Students' Perceptions of Writing and Actual Writing
-
- NOSE Yukiko
- Organization for Academic Affairs, Writing Center, Kwansei Gakuin University
-
- NISHIGUCHI Keita
- Organization for Academic Affairs, Writing Center, Kwansei Gakuin University
-
- FUKUYAMA Yuki
- Organization for Academic Affairs, Writing Center, Kwansei Gakuin University
-
- MITSUI Noriyasu
- Organization for Educational Support and International Affairs, Tottori University
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 初年次生のライティングにおける意識と執筆された文章との対応関係に関する考察
Abstract
<p>本研究では,初年次生はライティングにおいてどのような点を意識しており,その意識は文章にも適切な形で反映されるのか,意識と執筆された文章の対応関係を明らかにする.初年次生15名を対象とし,ライティングにおける意識を尋ねる質問紙調査を実施し,意識に照らし合わせて文章を分析した.その結果,意識している点はレポート執筆のルールとして適切であったが,執筆された文章には,1)主張と根拠のつながりや根拠の内容面が不十分,2)書き言葉・話し言葉の判断が不十分,3)想定する読み手の範囲が限定的,の3つの問題点が見られた.ここから,各問題点に応じて,意識と文章のズレを埋める支援を行う必要性が示唆された.</p>
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 46 (Suppl.), 201-204, 2023-02-13
Japan Society for Educational Technology
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390577043857897344
-
- ISSN
- 21896453
- 13498290
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
-
- Abstract License Flag
- Disallowed