直接観察法を用いた幼児の園活動中および家庭生活における日常の生活活動様式

書誌事項

タイトル別名
  • Identifying Preschoolers' Patterns of Everyday Activities at School and Home by Direct Observation

抄録

type:Article

【目的】本研究は,直接観察法を用いて幼児の日常の生活活動様式について明らかにすることを目的とした.【方法】対象は,東京都,大阪府の幼稚園および保育所に在籍する幼児87名(男児48名,女児39名)とした.日常の生活活動は,直接観察法を用いて幼児の日常の生活活動様式を調査した.先生は,保育所および幼稚園内の生活活動を記録し,保護者は,家庭生活での生活活動を記録した.直接観察法によるデータは,一週間連続して1分単位で記録した.【結果および考察】園活動中における室内および戸外の生活活動の割合は,室内が80.3 %,戸外が19.7 %を示した.家庭生活における室内および戸外の生活活動の割合は,室内が91.0 %(うち車内が8.0 %),戸外が9.0 %を示した.(1)園活動中(室内):排泄が9分39秒±7分6秒,身支度が22分5秒±15分11秒,昼食が44分32秒±20分±24秒を示した.(2)園活動中(戸外):自由遊びが20分57秒±10分16秒,散歩が20分59秒±11分46秒,バス待ちが19分7秒±5分56秒を示した.(3)家庭生活(室内):身支度が19分32秒±14分35秒,テレビ視聴が53分1秒±37分7秒,朝食が30分28秒±19分52秒を示した.(4) 家庭生活(戸外):徒歩が12分58秒±15分1秒,自由遊びが1時間10分46秒±1時間9分2秒,公園遊びが1時間3分19秒±35分56秒を示した.以上のことより,本研究では,幼児の日常の生活活動様式が明らかとなり,幼児の身体活動量の基礎的なエビデンスになることが示唆された.

Objective: The purpose of this study was to identify preschoolers' patterns of everyday activities by a direct observation technique. Methods: A total of 87 children(boys: 48, girls: 39)(belonging to kindergartens/nursery schools in Tokyo and Osaka were examined by a direct observation technique to clarify their patterns of everyday activities. The teachers and parents observed the children, and recorded their everyday activities in minutes for 7 consecutive days at school and home. Results and Discussion : In- and outdoor activities accounted for 80.3% and 19.7%, respectively, at school, and 91.0% (8.0% in vehicles)and 9.0%, respectively, at home. The duration of each activity (hour:minute:second)was as follows: at school(indoor): toileting : 00:09:39±00:07:06; dressing : 00:22:05±00:15:11; and lunch: 00:44:32±00:20:24; at school(outdoor): playing outdoors: 00:20:57±00:10:16; walking: 00:20:59±00:11:46; and waiting for the bus: 00:19:07±00:05:56; at home(indoor): dressing: 00:19:32 ±00:14:35; watching television: 00:53:01±00:37:07; and breakfast: 00:30:28±00:19:52; and at home(outdoor): walking: 00:12:58±00:15:01; playing outdoors: 01:10:46±01:09:02; and playing in the park: 01:03:19±00:35:56. These patterns of everyday activities, identified in this study, may serve as a basis to determine the recommended amount of physical activity for preschoolers.

収録刊行物

  • エデュケア

    エデュケア 43 9-16, 2023-03-31

    大阪教育大学 幼児教育学研究室

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ