幼児の選択的信頼における「笑顔」の効果

DOI 機関リポジトリ Web Site オープンアクセス

書誌事項

タイトル別名
  • Effects of the smile on selective trust in young children.
  • ヨウジ ノ センタクテキ シンライ ニ オケル 「 エガオ 」 ノ コウカ

この論文をさがす

抄録

type:text

[要約] 子どもたちは他者の証言から新しい知識を学ぶ。本研究では,幼児が他者の証言が信頼できるかを判断する際に,証言の信頼性に直接的に関わるとは限らない手がかりである「笑顔」が与える影響を検討した。4―6歳児78名(女児40名,M=68.35か月)を対象に,表情や過去の正確性が異なる他者の証言を用いて,未知の物体が食べものであるかを判断する課題を実施した。その結果,幼児は情報提供者の信頼性の判断のために,過去の正確性とともに笑顔も手がかりとしていることが示された。情報提供者の表情は過去の正確性より優先されることはないものの,幼児は笑顔でいつも正しい情報提供者を最もよく信頼した。本研究の結果は,幼児の適切な知識獲得を支える養育者・保育者の態度に対して,重要な示唆を提供している。

[SUMMARY] Young children can learn from other’s testimony. This study examined the effect of informant’s smiles, a cue not always directly related to reliability, on selective trust in preschool children aged 4-6. Children(N = 78, Mage = 68.35 months)were asked to decide if they could eat the novel foods based on the informant’s testimony. The results showed that young children used both informant’s accuracy and smile to rate trusty. Although the informant’s facial expression is not preferred over the accuracy, children, particularly younger ones, most often trusted informants who smiled and were always correct. This study provides important implications for the attitudes of parents and caregivers that support young children’s learning of appropriate knowledge.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ