STEAM教育のカリキュラム開発とマネジメントに関する事例研究

書誌事項

タイトル別名
  • A Case Study on Curriculum Development and Management in STEAM Education

この論文をさがす

抄録

type:Article

本研究は,大阪教育大学附属天王寺小学校(以下,附天小と記す)におけるSTEAM教育のカリキュラム開発とそのマネジメントの変遷過程を解明するものである。附天小のSTEAM教育に関わる諸資料の洗い出し,及び関係教員へのインタビュー調査の結果,目標・内容・方法系列に関する変遷過程,組織体制や組織文化といった条件整備系列における変遷過程のそれぞれにおいて,ポジティブな相互作用が確認され,附天小のマネジメントの内容や順序等,取り組みの詳細が明らかになった。そして,附天小におけるSTEAM教育の導入には,批判的省察に基づく学校教育目標の策定,条件整備系の見直しが,STEAM教育の定着には,挑戦的な組織文化の醸成,ミドルのリーダーシップが奏功していたと考察された。今後の課題として,実際の授業ベースでの変遷過程についての検討,同様の事例研究の蓄積が必要である。

This study investigates the process of curriculum development and the management of STEAM education at Tennoji Elementary School Attached to Osaka Kyoiku University. By identifying various school documents related to STEAM education and interviewing the teachers involved, positive interactions were confirmed within each of the transition processes including the purpose, content, and methods system, as well as the transition processes related to the condition maintenance system such as organizational structure and school culture. This study revealed details of the elementary school's management activities such as its content and sequence of management. It was considered that the development of school educational goals based on critical reflection and the review of the condition maintenance system contributed to the introduction of STEAM education at the school, and that the fostering of a challenging organizational culture and the leadership of middle leaders were successful in establishing STEAM education. As for future development purposes, it is necessary to study the transition process in an actual classroom and accumulate similar case studies.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ