児童を対象とした強み介入の予備的検討 ―強みへの気付きを促す学級活動の授業を通して―

書誌事項

タイトル別名
  • A Preliminary Study of School-Based Strengths Intervention with Japanese elementary school students: Through Classroom Activity to Promote Awareness of Strengths

抄録

本研究の目的は,児童を対象とした強み介入の予備的検討のために実践した強みへの気付きを促す授業の効果について検討することである。対象者は小学6年生95名(男子50名,女子40名,不明5名)であった。本研究によって以下の3点が明らかになった。まず,生活充実感と被信頼感・受容感の事後の得点が有意に向上した。次に,自己の強みへの注目の変化量と被信頼感・受容感の変化量で有意な正の偏相関が確認された。さらに,強みへの注目が向上した児童と向上しなかった児童の学習の感想を計量テキスト分析で検証した。その結果,群ごとに有意な記述の偏りは確認されなかった。全体として,児童の多くはポジティブな感情に関する主観的経験について記述していた。最後に,課題として介入で実施する授業と研究デザインを取り上げ,今後の展望について議論した。

This study aimed to assess the effectiveness of a preliminary strengths intervention lesson for children. The participants included 95 sixth-grade students, comprising 50 boys, 40 girls, and 5 of unknown gender. The findings revealed three key points. Firstly, life satisfaction and the sense of trust and acceptance significantly improved in post-event scores. Secondly, a noteworthy positive partial correlation was identified between the amount of change in attention to one's strengths and the amount of change in feelings of trust and acceptance. Additionally, a quantitative text analysis was conducted to explore the learning impressions of children whose focus on strengths improved versus those whose attention did not improve. Results indicated no significant bias in descriptions for each group. Overall, most of the children described subjective experiences of positive emotions. Lastly, the study discussed the lessons for intervention and research design as areas to address, providing insights into future perspectives.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ