子どもの自尊感情,学校でのネガティブ経験,ソーシャルサポート知覚との関連について : 神経発達症児と定型発達児を対象とした検討

書誌事項

タイトル別名
  • Exploring the Interplay between Adverse Experiences in the School Environment and Perceived Social Support on the Self-Esteem : A Comparative Study of Typically Developing Children and Those with Neurodevelopmental Disorders

この論文をさがす

抄録

type:text

[要約] 本研究の目的は,神経発達症児ならびに定型発達児の自尊感情について,学校でのネガティブな経験とソーシャルサポート知覚の関連を検討することであった。また,加えて,ADHD症状,抑うつ症状との関連も検討した。参加者は,ADHDあるいはASDの診断を受けている小・中学生11名(NDD群),定型発達の小学5,6年生150名(TD群),そして彼らの保護者であった。調査は質問紙で行い,保護者からは子どものADHD症状,子どもたちからは自尊感情,抑うつ症状,学校でのネガティブ経験,父親,母親,教師そして友人からのソーシャルサポート知覚について回答を得た。その結果,TD群において自尊感情は抑うつ症状との間に負の相関,母親からのソーシャルサポート知覚との間に正の相関がみられた。また,NDD群はTD群に比べて自尊感情の低いことが示された。TD群と比較して,彼らの両親からのソーシャルサポート知覚は高かったが,友人からのソーシャルサポート知覚は低かった。

[SUMMARY] This research investigated the connections between adverse experiences in the school environment, perceived social support, self-esteem, and depressive symptoms in children with ASD, ADHD, and typically developing children. The study encompassed two groups: the NDD group, which included 11 children diagnosed with ADHD or ASD and their respective guardians, and the TD group, consisting of 150 fifth- and sixth-grade children and their guardians. The guardians completed questionnaires regarding their children’s ADHD symptoms, while the children responded to questionnaires concerning their self-esteem, depressive symptoms, school-related events, and perceived social support from fathers, mothers, classroom teachers, and friends. The findings revealed that, within the TD group, self-esteem exhibited a negative correlation with depressive symptoms and a positive correlation with perceived social support from mothers. In contrast, the NDD group displayed lower levels of self-esteem when compared to the TD group. Furthermore, in comparison to the TD group, the NDD group reported more adverse school experiences, greater perceived social support from parents, and lower perceived social support from friends.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ