- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
-
- Onoshima Takahiro
- Graduate School of Education, Waseda University
-
- Umenaga Yuji
- Faculty of Education and Integrated Arts and Sciences, Waseda University
Bibliographic Information
- Other Title
-
- TTAP を活用した自閉スペクトラム症児へのソフトスキルの指導
- TTAP オ カツヨウ シタ ジヘイスペクトラムショウジ エ ノ ソフトスキル ノ シドウ
Search this article
Description
<p>本研究はASD 児の成人生活への移行のためのアセスメントであるTEACCH Transition Assessment Profile(TTAP)の早期からの活用の可能性を検討することを目的に、特別支援学校中学部に在籍するASD がある生徒を対象に介入を行った報告である。ソフトスキル領域である援助要求行動と課題の準備・片付けの2 点を目標とし、アセスメント結果に基づいた支援の手立てを設定し指導した。その結果、目標とした領域のスキルの獲得が確認され、また、教員、保護者に実施したアンケートからはアセスメントの活用に肯定的な回答が得られ、TTAP の特別支援学校中学部における活用の可能性が示された。早期からの移行支援におけるTTAP の有用性に関する議論がなされた。</p>
Journal
-
- The Japanese Journal of Autistic Spectrum
-
The Japanese Journal of Autistic Spectrum 16 (2), 33-37, 2019-02-28
The Japanese Academy of Autistic Spectrum
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390846609808656640
-
- NII Article ID
- 130007803751
-
- NII Book ID
- AA11918682
-
- ISSN
- 2434477X
- 13475932
-
- NDL BIB ID
- 030278900
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- NDL Search
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed