Consideration of Results of Practical Research to Enhance Career Education;

DOI Open Access
  • UMEDA Takahiro
    Graduate School of Humanities and Social Sciences, Education and Learning Science, HIROSHIMA UNIVERSITY Research Fellowship for Young Scientists, Japan Society for the Promotion of Science Faculty of Education, EHIME UNIVERSITY
  • KARITA Tomonori
    Faculty of Education, EHIME UNIVERSITY
  • KASHIKI Nagako
    Graduate School of Education, EHIME UNIVERSITY
  • KATO Akinori
    Faculty of Education, EHIME UNIVERSITY

Bibliographic Information

Other Title
  • キャリア教育の充実を図る実践研究の成果考察
  • The Case of The Practical Research Enhancement Project of Special Needs Education
  • ―「特別支援教育に関する実践研究充実事業」を事例に―

Description

本稿では,文部科学省事業「特別支援教育に関する実践研究充実事業」の受託団体に対するヒアリング調査の結果を,キャリア教育の視点から検討することを目的とした。具体的には,キャリア教育の視点から5つの分析視点を設定し,成果の整理・考察を行った。キャリア教育を行う上での体制整備や教育課程への位置づけを検討する団体が多くを占めていた一方,児童生徒が自身の「成長」を実感し,振り返るためのツールとして,教育課程全体で「キャリアノート」を活用することが有効であることが示唆された。

Journal

Related Projects

See more

Details 詳細情報について

  • CRID
    1390848250139302912
  • NII Article ID
    130007892932
  • DOI
    10.20744/incleedu.9.0_23
  • ISSN
    21899185
  • Text Lang
    ja
  • Article Type
    journal article
  • Data Source
    • JaLC
    • CiNii Articles
    • KAKEN
  • Abstract License Flag
    Disallowed

Report a problem

Back to top