教育の質保証と教師教育の連関 ─シンガポールの幼児教育者育成システムにみる「可視化」を手がかりに─

DOI 機関リポジトリ Web Site オープンアクセス

書誌事項

タイトル別名
  • キョウイク ノ シツ ホショウ ト キョウシ キョウイク ノ レンカン : シンガポール ノ ヨウジ キョウイクシャ イクセイ システム ニ ミル 「 カシカ 」 オ テガカリ ニ
  • Linkage of Quality Assurance of Education and Teacher Education System: Focus on "Visualization" of Early Childhood Educators Training System in Singapore

この論文をさがす

説明

type:Article

本研究では,シンガポールの幼児教育者育成システムを事例として,教育の質保証を実現する教師教育のあり方を考察した。分析の結果,次の3つが明らかになった。シンガポールでは,1)幼児教育者の質,教育内容の質,教育環境の質が明確に指標で示され,指標間に一貫性があるため,質向上に向けた過程や手段をイメージしやすいこと。2)SPARK制度が,実質的に現職教育(OJT)の機能を果たしていること。3)質保証の基準が教職員の行動規準になっていること,である。シンガポールでは,SPARK制度を媒介にして,「教員の質」確保の制度と「教育の質」確保の制度が関連付けられ,質確保の過程は指標で可視化されていることが明らかになった。

The purpose of this study is to consider the teacher education system to realize the quality assurance of education. We focus on the early childhood (EC) educators training system in Singapore. As a result of the Singapore example the following three features have become clear. 1) The quality of the EC educators, the quality of the educational content, and the quality of the educational environment are clearly indicated in the scale so it's easy to imagine the process of improving quality. 2) SPARK actually functions as in-service training. 3) The standard of quality assurance is the criterion of teachers' behavior. In Singapore, the system for ensuring “Quality of education" and “Quality of educators" is linked by SPARK, and it became clear that the process of ensuring quality was visualized by index group.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ