中学理科実験を題材にして習得する自然科学の探究スキル

Bibliographic Information

Other Title
  • チュウガク リカ ジッケン オ ダイザイ ニ シテ シュウトク スル シゼン カガク ノ タンキュウ スキル
  • Skills to Explore Sciences Learned through Junior High School Curriculums

Search this article

Description

type:Article

中学校理科・第一分野・単元「身の回りの物質」において取り上げられることの多い実験「砂糖,塩,かたくり粉の区別」を題材に,自然科学において身に着けるべき探究スキルについて解説する。具体的には,実験計画および実験結果の分析・解釈・表現が,自然科学において常用される論証パターンの組み合わせによって行われることを例証する。ここで,論証パターンとは,自然科学においてこれまでに蓄積された論証を整理してパターン化したものを指す。本稿では,上記題材の実験計画および実験結果の分析・解釈・表現が,枚挙的帰納法と最善の説明への推論という二つの論証パターンの組み合わせによって過不足なく行われることを示す。

How to learn skills of science such as experimental design, analysis and discussion in natural science are discussed. By researchers of scientific philosophy, logical reasoning and inference commonly used in natural science were classified, leading to typical patterns of the phrases describing logical reasoning and inference. The analysis and discussion in natural science are constructed by combinations of the patterns of logical reasoning and inference such as deduction, induction and abduction, suggesting that these patterns give a framework of the analysis and discussion. Furthermore, the patterns of logical reasoning and inference also limit experimental design. Consequently, these lead to a hypothesis that learning how to use the patterns equals to learning skills of natural science. In this report, this hypothesis is illustrated through an example “Distinction between sugar, salt and warehouse" which is frequently done in junior high school curriculums in Japan.

Journal

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top