- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Automatic Translation feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
How Nursery Teachers Understand and Respond to Infants’ Cry? : An Observational Study in a Nursery School
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 事例から見た乳児の「泣き」に対する保育士の理解と対応
Search this article
Description
本研究では,0歳児クラスにおける保育実践場面の観察事例から,乳児の「泣き」の実態と「泣き」に対する保育士の理解と対応について検討した。収集した 事例をもとに「泣き」が生じた背景について検討したところ,5種類に分類された。生理的状態や他者との関係を含む心理的状態,時間帯等によって「泣き」が生じていることがわかった。保育士は,「泣き」を生じさせた負の心情を全面的に受け止めて共感するとともに,正の心情への改善に努めることが子どもと信頼関係を築く機会にもなっていると捉えていた。さらに,信頼関係が深まってくると負の心理的状態を子ども自身が主体的に制御しようとする姿が見られるようになることに加えて,「泣き」の質の変容が認められることが明らかになった。
Journal
-
- 岡山大学教師教育開発センター紀要
-
岡山大学教師教育開発センター紀要 7 107-116, 2017-03-27
岡山大学教師教育開発センター
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390853649749416320
-
- NII Article ID
- 120006026967
-
- ISSN
- 21861323
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- departmental bulletin paper
-
- Data Source
-
- JaLC
- IRDB
- CiNii Articles