「ジャスミン革命」の淵源と二つの近代 : タミーミー著『ラーシド・ガンヌーシー』再読による〈イスラームと民主主義〉再考

書誌事項

タイトル別名
  • The Origin of the “Jasmine Revolution” and Two Concepts of Modernity : “Islam and Democracy” Revisited through a Rereading of Rachid Ghannouchi by Azzam Tamimi
  • 「 ジャスミン カクメイ 」 ノ エンゲン ト フタツ ノ キンダイ : タミーミー チョ 『 ラーシド ・ ガンヌーシー 』 サイドク ニ ヨル 〈 イスラーム ト ミンシュ シュギ 〉 サイコウ

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抄録

本稿は,チュニジアの「ジャスミン革命」と「アラブの春」を経た今日新たな意味を帯びるパレスチナ人政治学者タミーミーの著書を再読し,イスラームと民主主義の関わりについての論点を提示しようとするものである。約10 年前に出た同書は,1970 年代以来チュニジアの民主化運動で重要な役割を果たしてきた穏健なイスラーム主義者で,「ジャスミン革命」後の総選挙で第一党となったナフダ党の党首ガンヌーシーの「イスラーム的民主主義」に光を当てている。ガンヌーシーは西洋民主主義の制度と哲学を切り離し,前者をイスラーム的価値観と合体させた「イスラーム的民主主義」による独裁の終焉を構想した。マグリブの独裁と結び付いた世俗主義への彼の批判は,民主主義は世俗的であるべきという西洋的概念の自明性を問うものでもある。彼の思想は急進派が主張する「神の主権」を「人民主権」に限りなく近づけるが,イスラームの枠内の自由やプルーラリズムが前提になる点で西洋的自由概念との相剋もはらむという,イスラーム主義に共通する未決の問題点を持つ。西洋民主主義とイスラーム的民主主義の相剋は,19 世紀末以来の西洋的近代とイスラーム的近代(二つの近代)の相剋の問題でもあった。またイスラーム的近代,イスラーム的民主主義自体も,複数形でしか語り得ない多様性を持つことを本書は示唆している。

This paper seeks to put forward some important points on the relationbetween Islam and democracy through a rereading of Rachid Ghannouchi byAzzam Tamimi, a Palestinian political scientist, a work which has acquirednew meanings since the “Jasmine Revolution” and the “Arab Spring.” Publishedabout ten years ago, this book sheds light on the concept of “Islamicdemocracy” as pursued by Ghannouchi, a moderate Islamist who has playedan important role in the democratization movement in Tunisia since the 1970sand is the leader of the Nahda Party, which won the election held soon afterthe “Jasmine Revolution.” Ghannouchi tried to distinguish between the systemand the philosophy of Western democracy and envisaged replacing dictatorshipwith “Islamic democracy,” which would combine the Western democraticsystem with Islamic values. Criticizing secularism, which he believed hadbeen connected with Maghreb despotism, he questioned whether the Westernidea that “democracy should be secular” is really self-evident. Whereashis thought almost replaces “God’s sovereignty” with “People’s sovereignty,”his assumption of freedom and pluralism within the Islamic framework inevitablycollides with the Western concept of freedom, an impasse which alsoremains unresolved in political Islam in general. The conflict between the twoconcepts of democracy, Western and Islamic, is inseparably linked with thelong-standing question of the two conflicting concepts of modernity, Westernand Islamic, unanswered since the end of the nineteenth century. This bookalso implies that Islamic modernity and Islamic democracy can only exist indiverse forms.

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