保健体育科における宿泊を伴う自然体験活動が教員を目指す学生の意識に与える影響

書誌事項

タイトル別名
  • Influence on Student’s Consciousness by Natural Experience with Lodging in the course of Health and Physical Education
  • ホケン タイイクカ ニ オケル シュクハク オ トモナウ シゼン タイケン カツドウ ガ キョウイン オ メザス ガクセイ ノ イシキ ニ アタエル エイキョウ

この論文をさがす

抄録

type:text

[要約] 本研究では,教員養成段階における宿泊を伴う自然体験活動経験が教員を目指す学生の意識の変化に与える影響を検討した。千葉大学教育学部中学校教員養成課程保健体育科教育分野では,1年次の新入生セミナーから水泳実習,スキー実習,野外活動実習,保健体育科教材研究Ⅳ(実地指導方法論),そして,大学院の野外実習実践研究とすべてを履修すると6回の宿泊を伴う自然体験活動を経験し,自分の実習経験を重視した活動から,運営,指導を重視した活動へとステップアップしていくカリキュラム構成となっている。このカリキュラムを通して教員を目指す学生が実際に自然体験活動を指導する際に必要な資質能力を向上させているのか検討するため,受講生に対して,実習の前後に「自然体験活動を指導するために必要な資質」に関するアンケート調査を実施した。その結果,教員を目指す学生は大学入学当初は,自然体験が不足している傾向がみられたが,自然体験活動も1回だけでなく,複数回体験することにより,より自然に対する知識,理解,指導能力を高めることができることが示された。さらに,自然体験活動を指導する際の資質能力を伸長させていくためには,養成段階においても,小・中学生の自然体験活動の指導補助等を経験できるようなカリキュラムを充実させていくことが重要である。

[SUMMARY] Purpose of this study was to make an investigation into the effect of natural experience with lodging to student’s consciousness in the course of health and physical education. There are five natural experience classes with lodging (Seminar for new students, swimming camp, skiing camp, outdoor activity, study for teaching materials in physical education IV) in the faculty of education and one class in the graduate school. In the first step of this curriculum, students learn the skills and knowledge of each activity. Second step, they learn the skills and methods of managing the natural experience with lodging. In this study, the questionnaire surveys of instruction abilities for natural experience with lodging were conducted for students. In the first step, the lack of natural experience with lodging was shown. However, their knowledge, understanding and instruction abilities were developed with gathering natural experience.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ