家庭学習と授業をつなぐ英語教材の企画開発を通した多面的知識の実践的理解について

書誌事項

タイトル別名
  • Development of e-Learning System Connected an English Class to Home Learning for Understanding the Multiple Knowledge
  • カテイ ガクシュウ ト ジュギョウ オ ツナグ エイゴ キョウザイ ノ キカク カイハツ オ トオシタ タメンテキ チシキ ノ ジッセンテキ リカイ ニ ツイテ

この論文をさがす

抄録

type:Article

本研究は,現場の教員レベルで授業と家庭学習をつなぐことを意図して,英語の教科書に基づく教材を開発する場合に,どのような知識がどのようなプロセスで身に付いていくかについて,論述したものである。具体的な方法としては教員経験者が受講する大学院での授業実践の中で日報(毎週のレポートメール)の振り返りを用いた質的分析と,日報のテキストデータを用いたテキストマイニングによる解析を用いた。それらの比較の結果,質的な分析に加え,定量的な分析の可能性を示すことができた。

This study reports on the process how graduate students acquire the knowledge when they develop the e-Learning system for English teachers based on a textbook which is intended to connect a class to home learning. Comparing the qualitative analyses of the daily reports which were written by graduate students including two English teachers and the quantitative analyses of its text mining, the potential of the quantitative analyses was pointed out in addition to the qualitative analyses.

identifier:教育実践研究 : 富山大学人間発達科学研究実践総合センター紀要, 9号, Page 61-74

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ