幼児期における体力向上の基礎に関する研究[II]─ K 市における取り組み ─

Bibliographic Information

Other Title
  • Study of Improve Basic Physical Fitness in Preschool Children[II]─ Effort in K City ─

Search this article

Description

type:Article

本研究は,K市における幼稚園児の年中176名を対象に,幼児期における体力向上の基礎のために運動能力や生活習慣の現状を把握した1年目の課題や問題点に着目し,体の巧みさが上達する幼児期に熟練の運動指導者を介入し指導を行うことで,運動能力や身体特性などの縦断的な経年変化を把握することを目的とした。その結果,1体力測定,生活実態調査,骨密度測定,接地足蹠測定は,対象園児の体力,生活習慣の向上を示した.2体操教室,親子体操,講演会等の実践プログラムは,教員,保護者,地域への体力向上の啓発につながると伴に1年目の課題の克服につながった。 以上の結果より,体力向上プログラムの開発のため熟練の運動指導者を介入し運動指導を行うことで1年目の課題克服と3年目以降の取り組み課題を明らかにした。

The purpose of this study was to determine longitudinal motor ability and subject's characteristic which teaches physical training instructor in preschool children (n=176, 4-years-old). It improved measurement of physical fitness, survey of the current living conditions, measurement of bone density and measurement of foot sole contact surface, and in the results they improved motor ability and lifestyle. Some practice programs that were physical fitness class, parent-child bodily exercise, and lecture meeting improved physical fitness for teacher, protector, and community. In conclusions, physical fitness programs which teaches physical training instructor improved, and also were clarify assignment next year in preschool children.

Journal

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top