マルチメディアDAISYの活用で美術鑑賞における思考力を高める学習指導の研究-音声ガイド文の作成過程にICTを活用する試み-

書誌事項

タイトル別名
  • マルチメディア DAISY ノ カツヨウ デ ビジュツ カンショウ ニ オケル シコウリョク オ タカメル ガクシュウ シドウ ノ ケンキュウ : オンセイ ガイドブン ノ サクセイ カテイ ニ ICT オ カツヨウ スル ココロミ
  • Action Research on Application and Verification of Usefulness of Multimedia DAISY as a Tool Enhancing the Student's Thinking Power in Art Appreciation Study -Utilize ICT to Make a Sound Guide Sentence-

この論文をさがす

説明

type:Article

本稿では,特別支援教育ツールの一つ,マルチメディアDAISYを通常学級の美術鑑賞学習で活用することで思考力を高める学習指導上の有用性及び課題を明らかにする。まず,思春期における概念的思考の発達から,中学校の美術鑑賞教育では「書記言語(書き言葉)」を媒介に思考力を高めることが重要であることを指摘し,「読みに困難がある人」のために開発されたDAISYが通常学級の美術鑑賞における文章作成に活用できるのではないかという仮説を立てた。そしてエル・グレコ(1541-1614)の絵画(『無原罪の御宿り』)の音声ガイド作成という課題を設定し,ガイド文の推敲過程で活用する授業を構想した。中学校1年生を対象に授業実践した結果,その教育的可能性と課題(学習時間を増やすこと,読み・書き能力の変化を明らかにすること)が明らかになった。

This study was verified effectiveness and problems of Multimedia DAISY as a tool for enhancing the student's thought in appreciation study. I pointed out by L,S.Vygotsky, in the awkward age, they develop their own conceptual thinking and they have to have a training by written language for enhancing this thinking. So I made a hypothesis that Multimedia DAISY can be made use of their compositions in appreciation study in general education. I made a project to make sound guide sentence of a work"The Immaculate Conception" by EL GRECO as a teaching material and made them improve their own composition and their friend's each other with Multimedia DAISY. As a result, it was lead to better support with the many student's literacy. On the other, it was needed to clarified transform of literacy skill by increase in time for verifying effectiveness of Multimedia DAISY.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ