音楽科鑑賞授業における「文化的側面の理解」の指導について-中学校1年生の授業実践から-

書誌事項

タイトル別名
  • オンガクカ カンショウ ジュギョウ ニ オケル ブンカテキ ソクメン ノ リカイ ノ シドウ ニ ツイテ チュウガッコウ 1ネンセイ ノ ジュギョウ ジッセン カラ
  • Teaching for "The Cultural Aspect of Music"in the Music Appreciation Class - A case Study of the Music Class for the First Grade in the Junior High School -

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説明

type:Article

音楽科が人間形成を担う教科であるからには、音楽科授業において人と音楽とのかかわりを重視するべきではないだろうか。例えば生徒が楽曲に対し知覚・感受する過程で、その当時の人々の様子や思いなど楽曲の背景になるイメージをかかわらせることが大切であると考える。本研究では、中学校1年生の鑑賞授業において、特に人々の生活を重視した文化的側面の理解が、楽曲の知覚・感受をどのように拡大、深化させるかを実践的に検証し、音楽科鑑賞授業の改善方法の一つとして提案したい。生徒は、楽曲が作られた時代の様子およびその地域の人々の生活と関わる史実について調べて当時の様子を理解し、さらに当時の自然環境や人々の生活がイメージできる画像や映像を見た。このことにより、生徒は楽曲から人々の生活や気持ちと関わった感じ取りをするようになり、さらに構造的側面の知覚においても、それまで気づかなかった諸要素を聴き取るようになっていった。

Music is a subject which develop human character. So that in the music appreciation class when we give some music as teaching materials we have to show students many informations about cultural aspects of the music. Tanaka and Tomioka constructed and practiced the music appreciation class in which students were given many kinds of pictures and videos. Those pictures and videos related to the cultural aspect of the music which our students listened to in the class. Through watching the pictures and videos they imaged scenery, people's everyday life, emotion and feeling of the peoples. And they came to perceive and feel widely and deeply about music elements which they didn't notice before learning the cultural aspect of music.

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