教育実習における中間自己評価の有効性 -教育実習生のアンケート調査を手がかりに-

書誌事項

タイトル別名
  • キョウイク ジッシュウ ニ オケル チュウカン ジコ ヒョウカ ノ ユウコウセイ キョウイク ジッシュウセイ ノ アンケート チョウサ オ テガカリ ニ

この論文をさがす

抄録

type:Article

本研究では,平成21年度に附属天王寺小学校で4週間の教育基本実習(以下,「教育実習」)を行った教育実習生(以下,「実習生」)の自己評価を分析し,中間自己評価の有効性を検討した。自己評価の項目は,本学の小学校教育実習成績評価表の項目を使用した。その結果,中間時の自己評価において,実習生が後半の課題や目標を適切かつ明確に設定できると,実習後半の充実に有効であることが明らかになった。

The purpose of this study is to examine the effectiveness of the self-evaluation in teaching practice at the middle.The object of the investigation is the student teacher who did the teaching practice for four weeks in Tennoji elementary school attached to osaka kyoiku university in 2009.The item of the self-evaluation used the elementary school teaching practice evaluation list of osaka kyoiku university.As a result, it was clarified that the teaching practice became effective if the student teacher was able to set the aim in the latter half appropriately and clearly.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ