小学校における安全な臨海学舎の実践研究(VI)-臨海学校参加児童の学びを構成する指標-

書誌事項

タイトル別名
  • ショウガッコウ ニ オケル アンゼン ナ リンカイ ガクシャ ノ ジッセン ケンキュウ 6 リンカイ ガッコウ サンカ ジドウ ノ マナビ オ コウセイ スル シヒョウ
  • Practical Study on Safe Summer Seaside Camp for Elementary School Students VI─Index for Learning of Pupils Who Join in Seaside School─

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type:Article

今回は引き続き,臨海学校の教育的価値を検討することを目的とし,児童の作文のテキスト分析から臨海学校の児童の学びを構成する指標(ことば)について検討を行なった。 その結果,「臨海学校全般」や「水泳実習と集団生活」というクラスターに加えて,「感謝・お蔭」と「経験・体験」という2つの下位指標が「児童の学び」として分類された。さらに,臨海学校は肯定的に受け止められており,臨海学校は,努力,喜び,感謝,思いやり,協力,我慢,健康などをキーワードとした教育的効果のあることが確認された。あわせて,臨海学校の持つ安全教育に関する教育的意義も見出された。

This time, we aimed at discussing continuously on educational values of a seaside school and discussed on indices to indicate learning of pupils of a seaside school from a text analysis of pupils' compositions. As a result, in addition to clusters of "general seaside school" and "training content and life", two lower indices, "appreciation" and "experience", were classified as "learning of pupil". Furthermore, it has been confirmed that seaside school was recognized positively, and educational values were confirmed with effort, pleasure, appreciation, consideration, cooperation, patience and health as key words. Educational meaning related to safety education of a seaside school also was found.

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