高等学校家庭科における「被服行動尺度」を用いた授業研究ー購入場面の被服選択に関する教材開発ー

書誌事項

タイトル別名
  • コウトウ ガッコウ カテイカ ニ オケル 「 ヒフク コウドウ シャクド 」 オ モチイタ ジュギョウ ケンキュウ : コウニュウ バメン ノ ヒフク センタク ニ カンスル キョウザイ カイハツ

この論文をさがす

抄録

type:Departmental Bulletin Paper

本研究では,「被服行動尺度」を用いて,学習指導要領及び教科書分析を行い,被服を選択及び購入する際に求められる能力を明らかにし,そのための教材開発を行い,授業実践を行った。結果として,本実践では,教材の視覚化,服を選ばせる対象者,被服行動尺度によるまとめ方及びワークシートの内容,グループワークにおいて一定の成果が見出された。###本実践における主な学習活動は,具体的な活動場面においてTPOに応じた服装を考えるということであった。アンケート結果より,視点個数の増加が見られ,事例分析の結果からも,それぞれの視点の関連性や優先順位のつけかたに関する考え方の深まりが見られた。更に,視覚教材を用いる事による生徒の学習に対する意欲の喚起や,より実践的な力を身につけさせる効果や,生徒の実態を踏まえた上での段階的な課題提示の効果も示唆された。そして「被服行動」の特に購入場面における被服選択に関する学習は,消費生活分野との関連を図り,両分野のまとめとして位置づけて行われることが望ましい。This research used "measurement of clothing behavior" and analyzed course of study and textbooks to show what kind of ability we need when we choose or buy some clothes,and therefore after developing teaching material,we had practical studies.###As a result,in this practice ,visualization of teaching material, the person who choose###clothes, the method based on measurement of clothing behavior and the detail from work###sheet, certainly consequence by group work have been found out .In this practice ,the###main part of study exercises was thinking about cloths on the basis of TPO in concrete###scenes. According to result of the research, we can see the number of perspectives was growing up, and also from analysis of some cases ,we can see the depth of correlation about each of perspectives or how to decide the priority order. In addition, because of using video teaching material, student's desire for learning was evoked, and more practical ability was been acquired very effective, and above the actual situation of students, the effect of offered issue in stages was suggested. And then, especially learning about choose clothing under buying scene of clothing behavior we hope it could seek for relevance with branch of consumer product, and be located as the summary of two branches to be carried on.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ