中国家電メーカーの競争力がいかに蓄積されてきたか-企業戦略論の方法で考察してみる-

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タイトル別名
  • On the accumulation of the capability of Chinese electric household appliances makers: A study in the framework of corporation strategy
  • チュウゴク カデン メーカー ノ キョウソウリョク ガ イカニ チクセキ サレテ キタ カ キギョウ センリャクロン ノ ホウホウ デ コウサツ シテ ミル

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本文は中国のWTO加盟と市場の本格開放にともない、急速に輸出が拡大し、海外現地生産も展開している中国の家電メーカーを取り上げ、企業戦略論の枠組を適用しつつ、中国家電メーカーの競争力蓄積問題を検討した。中国の家電メーカーに対する政府によるコントロールは70年代末から80年代半ばまで一時強化されたが、80年代の後半になると、家電製品の生産が売り手市場から買い手市場へ転換したため、ほぼ不可能になった。その中、80年代に後発の家電メーカーは、厳しい国内市場競争でしのきを削ってたたかい、現場の生産管理能力、市場の販売・サービス能力や製品の開発能力を高めて、着々に伸びて強くなっていた。市場経済の波を乗って急速に拡大し、先発の政府「指定メーカー」と入れ替わって頭角を現し、業界の上位に上ってきて、さらに、多国籍企業と連携しながら、国際市場の競争にも加わっていた。 This paper focuses on the accumulation of the capability of Chinese electric household appliances makers by adopting the framework of corporation strategy. The Chinese electric household makers have rapidly increased exports and developed overseas on-the-spot production since China participated in WTO and opened its market. During the period between the end of 1970s and the middle of 1980s Chinese government strengthened the control over the electric appliances makers. It became impossible for the government to continue the control due to the transition from supplier market to consumer market in the late 1980s. During this transitional period the electric household appliances makers that started in 1980s as "late-comers" became more and more powerful and competitive by developing on-the-spot production, better management abilities, efficient sales on the market, higher service ability, and production development competence. Those "latecomer" makers took over the manufacturers "designated" by the government and distinguished themselves, taking advantage of market economy. They eventually attained the top level of electric household appliances industry and joined in the competition in the global market, by cooperating with multinational enterprises.

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